Rodzaje zapalenia prostaty

Przyczyny zapalenia stercza nie zostały do końca wyjaśnione i trudno rozpoznać tę przypadłość. Często okazuje się, że wiele przypadków zdiagnozowanych jako zapalenie prostaty ma niewiele wspólnego z tym gruczołem i bardziej dotyczy całego regionu miednicy. Stan zapalny mo­że być spowodowany infekcją lub innymi czynnikami podrażniającymi prostatę. Choroba ta nie jest zaraźliwa i nie zaliczamy jej do schorzeń przenoszonych drogą płciową.

Narodowe Instytuty Zdrowia (NIH – z ang. The National Institutes of Health) wyróżniają cztery różne rodzaje zapalenia gruczołu krokowego:

• Kategoria 1: ostre bakteryjne zapalenie stercza;
  • Kategoria 2: przewlekłe bakteryjne zapalenie prostaty;
  • Kategoria 3: zespół chronicznego bólu miednicy – zaliczamy do nie­go schorzenia znane wcześniej jako niebakteryjne zapalenie stercza i prostatodynia;
  • Kategoria 4: bezobjawowe zapalenie prostaty.

Trzy pierwsze kategorie przyczyniają się do wystąpienia różnorod­nych objawów, takich jak częste oddawanie moczu i parcie na pęcherz oraz ból lub pieczenie podczas mikcji. Często towarzyszy temu ból w miednicy, pachwinach lub dolnej części pleców. Czwarta kategoria nie daje żadnych objawów. Rozpoznanie, jaka kategoria tej choroby wy­stępuje u pacjenta, jest niezwykle istotne w leczeniu.

W przeciwieństwie do innych problemów z prostatą na zapalenie ster­cza chorują częściej młodsi panowie, nawet przed czterdziestką. Znajdu­jesz się w grupie podwyższonego ryzyka, jeśli:

• Przebyłeś ostatnio infekcję pęcherza lub cewki moczowej;
  • Miałeś niedawno zakładany cewnik pęcherzowy;
  • Nie opróżniałeś pęcherza dostatecznie często i wykonywałeś ener­giczne czynności przy pełnym pęcherzu;
  • Często biegałeś, jeździłeś na rowerze lub konno.

Mężczyźni z HIV również są bardziej narażeni na bakteryjne rodzaje zapalenia prostaty.

Przy zapaleniu stercza kategorii pierwszej i drugiej podajemy zazwy­czaj środki przeciwbólowe, a przez kilka tygodni także antybiotyki. Ulgę może też przynieść terapia uzupełniająca i różnego rodzaju domowe środ­ki zaradcze. Leczenie zapalenia prostaty kategorii czwartej rzadziej bywa nieodzowne i ma na celu głównie łagodzenie objawów. Ten rodzaj zapa­lenia gruczołu krokowego często w ogóle nie wymaga leczenia.