Fizykoterapia

Specjalne ćwiczenia i techniki relaksacyjne złagodzą objawy zapale­nia gruczołu krokowego u niektórych panów, prawdopodobnie dlatego, że napięte lub podrażnione mięśnie czasem przyczyniają się do wystą­pienia tej choroby. A oto najbardziej popularne metody:

Ćwiczenia fizyczne. Rozciąganie i rozluźnianie mięśni dolnej części miednicy może pomóc zmniejszyć dolegliwości. Niekiedy połączenie ciepła z prądem elektrycznym o niskim natężeniu – technika zwana dia­termią – sprawia, że mięśnie stają się bardziej rozgrzane i giętkie. Fizy­koterapeuta może pokazać, jakie ćwiczenia najbardziej ci pomogą i jak je wykonywać. Potem możesz sam ćwiczyć regularnie w domu.

Zmiany w stylu życia

Z niejasnych powodów niektórzy mężczyźni z przewlekłym zapaleniem prostaty odkrywają, że pewne proste zmiany codziennych nawyków, takie jak unikanie siedzenia przez długi czas lub spożywania niektórych pokarmów albo napojów, wydają się łagodzić ich dolegliwości. Do niektó­rych częściej stosowanych praktyk zaliczamy:

• Picie dużych ilości wody;
  • Ograniczenie konsumpcji alkoholu, kofeiny oraz pikantnych potraw;
  • Udawanie się do toalety w regularnych odstę­pach czasu;
  • Utrzymywanie regularnych kontaktów seksual­nych;
  • Korzystanie z „rozgałęzionego” siodełka rowe­rowego, jeśli często jeździmy na rowerze – dzięki temu nacisk na prostatę jest mniejszy.

Chociaż wydaje się, że tego rodzaju praktyki nie wyrządzają żadnych szkód, badania muszą wykazać, czy zmiany diety oraz nawyków zwią­zanych z seksem i oddawaniem moczu rzeczywiście leczą zapalenie prostaty lub łagodzą objawy. Nie oznacza to, iż powinieneś porzucić ta­kie metody, jeśli stwierdzisz, że ci pomagają. Życie z przewlekłym za­paleniem stercza często sprowadza się do ograniczenia pewnych rze­czy, które nasilają dolegliwości, i robienia tego, co zdaje się je łagodzić – nie wiedząc dlaczego i w jaki sposób takie zmiany pomagają. Jeśli chorujesz na zapalenie gruczołu krokowego, możesz eksperymento­wać z różnymi zmianami w stylu życia, czyń to jednak stopniowo i za­wsze informuj lekarza o swoich zamiarach.

Technika biologicznego sprzężenia zwrotnego. Dzięki tej metodzie uczymy się kontrolować reakcje organizmu na określone bodźce. Wy­szkolony terapeuta pomoże ci zacząć, ale sam nauczysz się powodować zmiany, na przykład spowalniać rytm bicia serca lub rozluźniać mięśnie.

Nasiadówki. Polegają one na siedzeniu w ciepłej wodzie i moczeniu dolnej części tułowia. Wielu panów uważa, że ta forma terapii łagodzi ból i rozluźnia mięśnie dolnej części brzucha. Niewiele metod terapii jest łatwiejszych i bardziej relaksujących od tej. Zaraz po postawieniu diagnozy lekarz może zalecić ci robienie nasiadówek dwa lub trzy razy
dziennie po trzydzieści minut. Przy ostrym zapaleniu prostaty tempera­tura wody nie powinna przekraczać 37°C, a przy chronicznym może do­chodzić do 46°C.