Problemy zdrowotne

Wcale nie musisz zachorować na prostatę. Niektórzy mężczyźni prze­chodzą przez życie, nie mając żadnych problemów z tym gruczołem. Wielu jednak nie ma takiego szczęścia. Kiedy się zestarzeją, doświadczą pewnych dolegliwości związanych z funkcjonowaniem stercza. Objawy te bywają różne, od nieznacznych i średniodokuczliwych do poważnych i bolesnych. Gruczoł prostaty ulega przeważnie trzem różnym rodzajom zaburzeń. Często, choć nie zawsze, pojawiają się one w różnych okre­sach życia mężczyzny.

Stan zapalny

Zapalenie to naturalna reakcja organizmu na infekcję lub uraz. Do jego objawów zaliczamy zaczerwienienie, obrzmienie i ból. Gruczoł prostaty może nabrzmieć i stać się bolesny w każdym wieku. Przyczyną stanu zapalnego często jest infekcja bakteryjna, ale bywa, że powód obrzmienia i bólu pozostaje nieznany. Zapalenie prostaty to najczęstsza choroba tego gruczołu występująca u mężczyzn poniżej pięćdziesiątki.

Powiększenie

Około czterdziestego piątego roku życia tkanka prostaty często zaczy­na znowu się powiększać. Ów rozrost, który nie ma nic wspólnego z rakiem, nazywamy łagodnym przerostem prostaty (BPH) lub gruczolakiem stercza. Zazwyczaj występuje on w sferze przejściowej tego gru­czołu – w środkowej jego części. Prostata rozrasta się do wewnątrz, sprawiając, że jej tkanka napiera na cewkę moczową powodując proble­my z oddawaniem moczu. To najczęstsze zaburzenie w funkcjonowaniu tego gruczołu u mężczyzn powyżej pięćdziesiątego roku życia.

Rak

Według Amerykańskiego Towarzystwa Przeciwrakowego nowotwór prostaty to najczęstsza choroba nowotworowa u mężczyzn zamieszkują­cych Stany Zjednoczone. Pojawia się najczęściej po przekroczeniu pięć­dziesiątego roku życia. Rak objawia się nienormalnym i niekontrolowa­nym wzrostem komórek. Guz nowotworowy rozwija się najczęściej w zewnętrznej części stercza, zwłaszcza w sferze peryferyjnej, czyli do­tyczy innego rejonu niż rozrost występujący przy gruczolaku prostaty.

W zależności od rodzaju raka guzy mogą rosnąć bardzo powoli lub szybciej. Rozrost następuje przeważnie na zewnątrz i guz z łatwością przechodzi przez cienką błonę otaczającą prostatę, rozprzestrzeniając się na sąsiednie tkanki.