Podejmowanie decyzji

W procesie podejmowania decyzji dotyczących leczenia raka prosta­ty prawdopodobnie staniesz w obliczu wielu wątpliwości. Zarówno ty, jak i lekarz, będziecie musieli poradzić sobie z faktem, że sposoby oce­ny stopnia złośliwości nowotworu nie są idealne. I trudno czasem wy­chwycić moment, w którym komórki rakowe zaczynają się rozprzestrze­niać do innych części ciała.

Jeszcze więcej pytań wiąże się z oceną ewentualnego zaakceptowania potencjalnych zagrożeń. Może pocieszać cię informacja, że ryzyko wy­stąpienia nietrzymania moczu wynosi zaledwie 5 procent w przypadku określonej metody leczenia. Ale po zakończeniu terapii albo będziesz miał pełną kontrolę nad pęcherzem, albo też ją utracisz, i nikt nie potra­fi tego wcześniej przewidzieć. Więcej informacji na temat nietrzymania moczu oraz innych niepożądanych objawów ubocznych przedstawiamy w rozdziale dziewiątym.

Najlepszą decyzję podejmiesz wtedy, gdy dasz sobie czas na zebranie wszelkich informacji, starannie wszystko rozważysz i skonsultujesz się z wieloma specjalistami, biorąc aktywny udział w procesie dokonywa­nia wyboru. Twoja rodzina i przyjaciele, a także lekarz pierwszego kon­taktu, zespół medyczny, który się tobą zajmuje, oraz inni pacjenci, któ­rzy wyleczyli się z raka stercza, mogą udzielić wsparcia i zachęty. Nie ma potrzeby podejmowania rzeczonej decyzji w samotności.

Dokonywanie ostatecznego wyboru może się wydawać trudne, ale po­winno się odbyć na podstawie starannej i trzeźwej oceny faktów, z uwzględnieniem własnych potrzeb. Tak czy owak, nie warto popadać w zniechęcenie. Rak prostaty to choroba uleczalna i nawet najbardziej zaawansowany nowotwór można opanować, czasami na wiele lat.