Po operacji

Przed opuszczeniem szpitala otrzymasz od lekarza instrukcje, jak dbać o siebie po operacji. W okresie rekonwalescencji możesz mieć do czy­nienia z opisanymi poniżej sprawami. Będziesz stosował cewnik do dróg moczowych, aby wspomagać leczenie miejsca, w którym cewka została ponownie podłączona do pęcherza. Stosuj się dokładnie do instrukcji obsługi cewnika – służą one temu, by zapobiegać infek­cjom i zatrzymywaniu moczu. W tygodniach, w których będziesz miał założony cewnik, wyjątkowo ważne jest spożywanie płynów. Sprzyja to swobodnemu przepływowi moczu i zmniejsza ryzyko zastoju. Wypisz na kartce lekarstwa, które przyjmujesz codziennie. Zaznacz na niej miejsce do odfajkowania dawki i godziny zażycia (np. rano, wieczorem). Staraj się unikać zaparć, jedząc dużo warzyw i owoców i rezygnując na kilka miesięcy z czerwonego mięsa, zwłaszcza z wie­przowiny. Ważne, abyś przez kilka miesięcy po operacji nie poddawał się lewatywom ani badaniom przez odbyt.

Nie rozleniwiaj się w okresie rekonwalescencji. Powinieneś pozostać aktywny i chodzić na spacery, które są wspaniałą formą ćwiczeń. Ruch zapobiega powstawaniu w nogach zakrzepów, które mogą być groźne dla życia. Udaj się do lekarza, gdy w miejscu, gdzie przebiegają żyły na nogach pojawi się zaczerwienienie lub staną się one obolałe. Kiedy cewnik zostanie usunięty, możesz doświadczać wyciekania mo­czu. Dzieje się tak dlatego, że potrzeba czasu, aby znikło obrzmienie w mięśniach miednicy i odzyskały one dawną siłę. Być może będziesz musiał nosić przez kilka dni pieluchy dla dorosłych, a później wkładki higieniczne. Ważne są codzienne ćwiczenia wzmacniające mięśnie. Pomagają one zmniejszyć lub usunąć nietrzymanie moczu, ale bądź cierpliwy – to może potrwać rok lub dłużej. Poczucie humoru również dobrze ci zrobi.

Po pewnym czasie popuszczanie moczu może spowodować wysypkę na końcu penisa. To infekcja grzybicza zwana zapaleniem żołędzi. Lekarz przepisze ci maść przeciwgrzybiczą. Przemywaj codziennie penis wodą z mydłem i wycieraj do sucha przed zastosowaniem maści, która usuwa infekcję i zapobiega jej nawrotom.