Rekonwalescencja po operacji

W zależności od rodzaju operacji prostaty, jaką pacjent przechodzi, pełny powrót do zdrowia może zabrać od kilku tygodni do kilku miesięcy. W tym okresie należy unikać czynności polegających na dźwiganiu i wstrząsaniu okolicą miednicy – takich jak obsługa ciężkich urządzeń lub jazda na rowe­rze. W czasie rekonwalescencji problemem mogą stać się zaparcia, z powo­du okresowej niemożności silnego napinania mięśni dolnej części brzucha. Aby zapobiegać obstrukcjom, warto jeść dużo pokarmów zasobnych w błon­nik, takich jak owoce, warzywa i zboża. Włókna roślinne zmiękczają stolec i ułatwiają jego przechodzenie przez jelita. Picie ośmiu szklanek wody dzien­nie również pomaga oczyścić drogi moczowe i sprzyja zdrowieniu.

Urządzenia mechaniczne

Mężczyźni z poważnymi problemami zdrowotnymi, którzy nie chcą lub nie mogą brać leków albo poddać się operacji, korzystają czasem z innych możliwości. Zaliczamy do nich rurki udrażniające i cewniki.

Stenty cewkowe. Ta metoda polega na umieszczeniu w cewce moczowej powlekanej metalowej spirali. Urządzenie to rozwija się niczym sprężyna i poszerza kanał cewki, utrzymując ją otwartą. Tkanka narasta wokół sten- tów, utrzymując je w miejscu. Stenty cewkowe zakłada się w warunkach ambulatoryjnych, przy znieczuleniu miejscowym i zabieg ten trwa około trzydziestu minut. Dolegliwości ustępują czasem od razu. Metoda ta nie wy­wołuje krwawienia albo tylko niewielkie i nie wymaga zakładania cewnika.

Większość lekarzy nie uważa stentów za realną metodę długotermino­wego leczenia, którą można by stosować u większości mężczyzn. Nie­którzy pacjenci twierdzą że stenty w ogóle nie łagodzą ich dolegliwo­ści, podczas gdy inni odczuwają ból przy oddawaniu moczu lub mają częste infekcje dróg moczowych. Te powikłania oraz trudności związa­ne z usuwaniem owych urządzeń w przypadku, gdy powodują problemy, czynią ze stentów mniej popularną metodę leczenia.

Cewniki. Cewnik bywa potrzebny, by zaradzić zatrzymaniu lub po­puszczaniu moczu. Niektórzy mężczyźni mają cewnik zainstalowany na stałe, wraz z znajdującym się na zewnątrz zbiornikiem odprowadzają­cym, który trzeba często zmieniać. Inni pacjenci uczą się zakładać sobie cewnik samodzielnie w razie potrzeby, aby od czasu do czasu całkowi­cie opróżnić pęcherz. Pomaga to zapobiegać infekcjom układu moczo­wego i ewentualnemu uszkodzeniu pęcherza i nerek.