Środki zaradcze

Kiedy nauczysz się radzić sobie ze zmianami w życiu, powinieneś z większą łatwością uporać się z silnymi emocjami. Wiele osób ze zdzi­wieniem odkrywa w sobie zasoby sił, z których dotąd nie zdawali sobie sprawy. Jednakże po latach zdarzają się okresy, w których będziesz zma­gał się z uczuciami lęku lub zniechęcenia związanymi z chorobą nowo­tworową. To normalne. Ważne jednak, aby generalnie emocje skłaniały się w pozytywną stronę.

Przedstawione poniżej strategie pomogą radzić sobie z niektórymi skutkami choroby na raka.

Bądź przygotowany. Dzięki zdobywaniu wiedzy na temat choroby i dostępnych sposobów leczenia poczujesz, że masz większą kontrolę nad swoim życiem. Zapisuj swoje pytania i wątpliwości i przynoś je ze sobą na wizyty do lekarza. Często bywa tak, że im mniej niespodzianek, tym łatwiej się zaadaptować do nowych warunków. Nie dopuść jednak, by zdobywanie wiedzy o chorobie stało się obsesją która może wywo­łać jeszcze większy stres lub doprowadzić do sporów z lekarzem.

Zachowaj normalny rozkład zajęć. Nie pozwól, aby rak lub skutki uboczne leczenia zawładnęły twoim życiem. Staraj się zachować podob­ny do dotychczasowego styl życia i rozkład codziennych zajęć. Poczu­jesz się lepiej, gdy zaangażujesz się w działania, które dają ci poczucie sensu i znaczenia oraz satysfakcję – wróć do pracy, wybierz się w po­dróż lub weź udział w rodzinnej wycieczce. Jeśli zdrowie w jakiś spo­sób cię ogranicza, wdrażaj się w nową rolę powoli i stopniowo wzmac­niaj swoją wytrzymałość.

Wypracuj pozytywny system wsparcia. Ciało i umysł nie są czymś oddzielnym. Im lepiej czujesz się psychicznie, tym łatwiej będziesz so­bie radził z rakiem. Otaczając się troskliwymi ludźmi, którzy cię wspie­rają podniesiesz się na duchu i wzmocnisz psychicznie.

Dbaj o swoje ciało. Zapewnij sobie dostateczną ilość snu, odżywiaj się zdrowo i ćwicz regularnie, kiedy jesteś w stanie to robić. Ćwiczenia pomagają złagodzić napięcie mięśni i usuwają stres. Wykazano też, że redukują objawy depresji, poprawiają nastrój, zwiększają samoocenę i mają pozytywny wpływ na jakość życia.

Znajdź sposoby, dzięki którym poradzisz sobie ze skutkami uboczny­mi leczenia. Jeśli masz problemy z nietrzymaniem moczu, siadaj z tyłu sa­li kinowej lub pokoju zebrań. Dzięki temu w razie potrzeby będziesz miał bliżej do łazienki. W samolotach, pociągach czy autobusach zajmuj miejsce z brzegu, przy przejściu. Noś podpaski, gdy nie jesteś pewien, czy będziesz miał dostęp do toalety. Staraj się nie spożywać produktów zawierających kofeinę i alkohol, ponieważ zwiększają one wydalanie moczu.

Nie unikaj seksu. Twoją naturalną reakcją na zaburzenia erekcji mo­że być unikanie wszelkich kontaktów płciowych. Nie ulegaj takim skłonnościom – istnieje wiele sposobów na wyrażanie swojej seksualno­ści. Dotykanie się, obejmowanie, przytulanie i pieszczoty mogą stać się dla ciebie i twojej partnerki o wiele ważniejsze. W rzeczywistości po­czucie bliskości, jakie się wtedy rozwija, może wytworzyć nawet silniej­szą zażyłość między partnerami.

Szukaj dobrych stron złych sytuacji. Rak nie musi być czymś cał­kowicie złym – z twoich przeżyć może wyniknąć coś dobrego. Konfron­tacja z chorobą nowotworową może prowadzić do rozwoju emocjonal­nego i duchowego, rozpoznania, co naprawdę jest ważne, zakończenia zadawnionych sporów i poświęcania więcej czasu bliskim osobom.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.