Odzyskiwanie sił

Zmęczenie to jeden z najczęstszych skutków ubocznych raka prosta­ty. Po części jest to reakcja na fizyczne i psychiczne obciążenie, jakie powoduje nowotwór. Dla kogoś, kto nie doświadczył zmęczenia powią­zanego z taką chorobą, bywa to trudne do wyobrażenia. Każdy zna po­czucie braku sił po gorączkowym dniu, ale odrobina wypoczynku po­zwala zazwyczaj wtedy odzyskać formę. Wyczerpanie związane z ra­kiem jest bardziej dokuczliwe i odpoczynek czasem niewiele pomaga.

Zmęczenie może wynikać z:

  • Depresji i stresu;
  • Zaburzeń snu;
  • Leczenia chirurgicznego lub radioterapii;
  • Zaburzeń metabolicznych powiązanych z chorobą nowotworową lub jej leczeniem;
  • Niskim stężeniem czerwonych krwinek (anemii) z powodu raka lub przebytych kuracji.

Do innych czynników, które mogą przyczyniać się do zmęczenia, zali­czamy leki, niewłaściwe odżywianie oraz brak ruchu. Jeśli odczuwasz wy­czerpanie w związku z chorobą nowotworową, skonsultuj się ze specjalistą z zespołu opieki zdrowotnej, który się tobą zajmuje, i poproś o pomoc.

Domowe sposoby na zmęczenie

Ignorowanie wyczerpania i nadmierny wysiłek mogą doprowadzić do nasilenia się uczucia zmęczenia. Jednocześnie odpoczynek lub dłuższy sen wcale nie usuwa tego stanu. Warto wówczas poszukać pomocy osób bliskich i znajomych. Wiele osób ceni niezależność i proszenie innych o pomoc jest dla nich nowym i trudnym doświadczeniem. Ważne jednak, aby zaakceptować fakt, że nie można robić wszystkiego samemu. Za­dzwoń do przyjaciół i rodziny, aby dopomogli ci w różnych sprawach i obowiązkach.

A oto inne sposoby, które pomogą złagodzić zmęczenie:

  • Planuj różne zajęcia na te pory dnia, kiedy masz najwięcej sił.
  • Szukaj sposobów na oszczędzanie energii. Na przykład usiądź na stołku, kiedy robisz coś w warsztacie lub kuchni.
  • Przekazuj innym swoje obowiązki. Możesz poprosić kogoś o pomoc w zadaniach, które kiedyś zawsze wykonywałeś sam. Nie traktuj jednak swojej choroby jako wymówki do tego, by unikać wszelkich obowiązków – nieco ruchu dobrze zrobi.
  • Wyznacz sobie odpowiednie tempo. W razie potrzeby ucinaj sobie krótkie drzemki.
  • Ułóż program treningowy, który pomoże ci pokonać zmęczenie. Umiarkowane ćwiczenia po terapii raka są bardzo wskazane.
  • Jedz pożywne śniadania, aby przygotować swoje ciało na wymaga­nia, jakie niesie dzień. Potem uzupełniaj „paliwo” (zapas kalorii) co trzy lub cztery godziny.
  • Staraj się pić dostatecznie dużo płynów. Odwodnienie sprzyja zmę­czeniu.
  • Gdy zmęczenie nadal stanowi problem, powiedz o tym lekarzowi. Być może jest jakaś fizyczna przyczyna, którą można usunąć.

Wysypiaj się w nocy. Zmęczenie często zaburza sen. Oto kilka suge­stii, które pomogą sypiać lepiej:

  • Wyrób w sobie nawyk, aby codziennie kłaść się do łóżka i wstawać mniej więcej o tej samej godzinie. Dzięki temu twój organizm ustali sobie regularny cykl snu.
  • Opracuj jakiś wieczorny rytuał poprzedzający udanie się na spoczynek – może to być czytanie, kąpiel lub relaksowanie się przed telewizorem. To sygnalizuje twojemu ciału, aby przygotowało się do snu.
  • Unikaj pokarmów i napojów, które zaburzają sen. Wszystkie pro­dukty zawierające kofeinę, takie jak kawa lub czekolada, mogą utrudnić zasypianie. Napoje alkoholowe czasem pomagają zasnąć, ale zakłócają nieraz przy tym fazę snu głębokiego.
  • Co najmniej 30 minut ćwiczeń fizycznych dziennie – najlepiej na pięć lub sześć godzin przed położeniem się do łóżka – i pozostawa­nie aktywnym w ciągu dnia pozwoli lepiej spać w nocy.
  • Wycisz hałasy, zamykając drzwi lub wytwarzając jakiś dźwięk w tle np. poprzez włączenie wentylatora. Utrzymuj w sypialni przyjemną temperaturę i nie pij zbyt dużo płynów przed snem, abyś nie musiał wstawać często w nocy.

To, ile snu potrzebujemy, to sprawa indywidualna, ale przeważnie jest to około ośmiu godzin.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.