Łagodzenie mdłości i biegunki

Naświetlania, środki farmaceutyczne oraz niepokój – wszystko to sprzyja mdłościom i biegunce. Oto praktyczne sugestie, które pomogą w walce z tymi dolegliwościami:

Mdłości

  • Spożywaj łagodnie przyprawione produkty bez tłuszczu lub o niewiel­kiej jego zawartości, takie jak płatki zbożowe, ryż, kluski, pieczone ziemniaki, chude mięsa, ryby, kurczaki, twaróg, owoce i warzywa.
  • Rano, zaraz po obudzeniu się, zjedz coś suchego, na przykład grzan­kę lub słone krakersy.
  • Pokarmy zimne lub o temperaturze pokojowej mogą wydawać się bardziej atrakcyjne, ponieważ pachną mniej intensywnie niż gorące potrawy.
  • Unikaj pokarmów, które są przesłodzone, za bardzo wysmażone lub przyprawione albo zbyt tłuste, gdyż częściej wywołują mdłości.
  • Po posiłku posiedź przez dziesięć do dwudziestu minut, pozwalając pokarmowi osiąść w żołądku.

Biegunka

  • Pij dużo lekkich, czystych płynów i spożywaj pokarmy w małych por­cjach przez cały dzień, zamiast jeść trzy duże posiłki dziennie.
  • Unikaj tłustych pokarmów, produktów ze skórą lub nasionami oraz warzyw powodujących gazy, takich jak brokuły, kapusta i kalafior.
  • Spożywaj pokarmy i płyny zawierające potas i sód – dwa minerały, które organizm często traci podczas biegunki. Do płynów zawierają­cych dużo sodu zaliczamy buliony i wywary. Produkty zasobne w po­tas to banany, nektar brzoskwiniowy lub morelowy oraz gotowane i tłuczone ziemniaki. Napoje dla sportowców mają duże stężenie zarówno sodu, jak i potasu.

Spróbuj nowych produktów. Może się okazać, że niektóre pokarmy, które wcześniej uwielbiałeś, teraz smakują niedobrze, wskutek czego trudno ci jeść dostatecznie dużo. Z kolei produkty, których kiedyś uni­kałeś, teraz mogą wydać się apetyczne. Spróbuj ich.

Nie zmuszaj się do jedzenia ulubionych pokarmów. Próby spoży­wania ulubionych produktów w trakcie mdłości mogą doprowadzić do tego, że nabierzesz do nich obrzydzenia na stałe – zawsze będziesz je kojarzyć z tym nieprzyjemnym objawem ubocznym. Pomyśl o tym, by odłożyć spożywanie ulubionych dań lub produktów na czas, kiedy po­czujesz się lepiej.

Poprawiaj smak potraw. Spróbuj dodawać niewielkie ilości przy­praw, gdy jakiś pokarm smakuje nijako. Można również marynować drób oraz inne mięsa w sokach owocowych, słodkim winie – jeśli jest dozwolone – lub sosach.

Pij mniej podczas posiłków. Aby się dobrze odżywiać, trzeba wypi­jać dostateczną ilość płynów – do 6-8 szklanek dziennie. Postaraj się jednak pić mniej w trakcie posiłków, ponieważ napoje mogą sprawić, że poczujesz się syty, kiedy jeszcze nie będziesz najedzony. Sięgaj po na­poje na koniec posiłku.

Zmień atmosferę. Jedzenie w innym otoczeniu może pobudzić ape­tyt. Zaproś kogoś, włącz muzykę, zapal kilka świec lub obejrzyj podczas posiłku ulubiony program telewizyjny. Jeśli nadal masz problemy z je­dzeniem po kilku tygodniach od zakończenia terapii, spytaj lekarza o ra­dę. Dyplomowany dietetyk specjalizujący się w pomaganiu ludziom chorym na raka opracuje plan odżywiania, który będzie bardziej odpo­wiadał twoim gustom i specjalnym zapotrzebowaniom na składniki od­żywcze.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.