Czy jesteś w formie

Specjaliści zalecają na ogół od trzydziestu do sześćdziesięciu minut umiarkowanej aktywności fizycznej dziennie. Jednakże według raportu ministra zdrowia ponad 60 procent dorosłych Amerykanów nie ćwiczy re­gularnie, a co gorsza, 25 procent w ogóle prowadzi bierny tryb życia. Krót­ko mówiąc, Amerykanie nie są sprawni fizycznie. Bycie w formie pozwa­la na funkcjonowanie w codziennym życiu i zachowanie zdrowia, a także zmniejszenie ryzyka wystąpienia wielu chorób. Żeby się dowiedzieć, czy jesteś w dobrej kondycji, weź pod uwagę następujące wskaźniki:

  • Masz dostatecznie dużo siły, żeby zajmować się tym, co chcesz robić.
  • Nie masz problemu z wykonywaniem codziennych zadań.
  • Możesz prowadzić rozmowę, wykonując lekkie lub umiarkowanie ćwiczenia fizyczne.
  • Możesz przejść milę (ok. 1,6 km), nie czując przy tym zmęczenia ani zadyszki.
  • Z łatwością wchodzisz po schodach na trzecie piętro.

Prawdopodobnie nie jesteś tak sprawny, jak powinieneś być, jeśli przez większość czasu czujesz się wyczerpany, nie potrafisz dotrzymać kroku innym ludziom w twoim wieku i brakuje ci tchu lub się męczysz, pokonując na piechotę niewielką odległość.

Zanim zaczniesz ćwiczyć

Warto porozmawiać z lekarzem przed rozpoczęciem programu treningowego. Jeśli masz inne problemy ze zdrowiem lub grozi ci choroba serca, musisz przedsięwziąć specjalne środki ostrożności podczas ćwiczeń. Ważne, aby skonsultować się z lekarzem, jeśli:

  • Masz ciśnienie tętnicze w wysokości 140/90 mm/Hg lub wyższe.
  • Chorujesz na cukrzycę lub serce, płuca albo nerki.
  • Liczysz sobie 40 lat lub więcej i nie poddawałeś się ostatnio badaniom lekarskim.
  • W twojej rodzinie występowały choroby serca u osób przed pięćdziesiątym piątym rokiem życia.
  • Nie jesteś pewien, jaki jest twój stan zdrowia.
  • Odczuwasz lekkie dolegliwości w klatce piersiowej, brak tchu lub zawroty głowy podczas ćwiczeń lub czynności wymagających wysiłku.
Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.